Er kan nog meer bij?!

20 februari 2020 - Mukono, Oeganda

We gaan nog even verder met dinsdag. Er is vanmiddag weer een kindje binnen gebracht. Ik kan hierover niet zoveel zeggen. Alleen dat het een medisch noodgeval was. In elk geval is het verhaal erg schrijnend.
Eigenlijk kan hier niemand meer worden opgenomen. Het huis zit tjokvol.  Maar er zijn in de omgeving minstens 20 kinderhuizen die ook allemaal tjokvol zitten.  Dus wat doe je dan als de politie belt? Juist ja , gaan en kijken wat je kan doen. Dit kindje is nu opgenomen in de kliniek. Hier zal het behandeld worden. In de hoop dat het daarna een veilig thuis krijgt.

Als afsluiting van mijn dag ben ik naar de "disco" geweest. Gelukkig  werd  er niet verwacht dat ik ging dansen🤣.  2 kids met een lichamelijke beperking hadden vanmiddag fysiotherapie. En als beloning mogen ze altijd dansen aan het eind. Een heel grappig gezicht. Om 2 kids die moeite hebben met staan en lopen, te zien dansen. Allebei tegen de muur en maar schudden met die billen.

Woensdag.  het begint al aardig te wennen hier in het verre Uganda. De dingen worden gewoon voor mij. Maar mijn verhaal nog niet korter. (Sorry/bambi)
Vandaag met Vicky geprobeerd domino te spelen. Dit ging niet echt goed 🤔. Ik had al een voorbeeld rijtje klaar gelegd. Steeds 2 stenen laten zien. Welke  past er? Maar ze kon ze niet matchen met elkaar.  Eigenlijk best frustrerend. Ik ben geen juf dus heb ook geen idee of ik het goed aanpak.
Bij het weggaan werd ze boos maar eenmaal op school kreeg ik weer een dikke knuffel. Ergens doe ik het dan toch misschien wel goed.

Het weer is hier heel wisselvallig. Zo is het zonnig en droog en dan komt er opeens een dikke bui langs. Heel vervelend als je je was buiten hebt hangen. En het droogt toch al zo goed😉. De was binnen hangen heeft ook geen zin. Daar droogt het helemaal niet. Dus alle was morgen nog maar een keer buiten hangen. Zo blijf je bezig.

Vanavond bij de taalles leren tellen. We zouden van 1 tot 10 leren. Maar uiteindelijk kwamen we bij 10000 uit. De grap is dat je het heel langzaam moet uitspreken. Anders klinkt het nergens naar en lachen ze je vierkant uit. Ze zeggen ook dat de Ugandezen geen tijd hebben om te haasten. Dus neem rustig de tijd om iets te zeggen. En duurt iets echt te lang. Dan zeg je gewoon heel rustig kale. Dat betekend zoiets als:" het is goed ik, ben het er mee eens. Je mag stoppen."
0   zero
7   musanvu
8   munana
9   Mwenda
10 kumi

Donderdag mij van mijn beste kant laten zien. Normaal gesproken kom ik pas tegen 10.30 in het kinderhuis. Dan is het meeste werk al gedaan. Alle 30 baby's zijn dan al gewassen en van hun ontbijt voorzien. Nu moeten jullie niet denken dat ik pas om 10.30 begin hoor. Het is wel luxe hier maar mijn werkdag begint toch al om 9.00😉 maar dan start ik met Vicky.
Vanmorgen ben ik gelijk met de aunties van het kinderhuis begonnen en heb ik geholpen bij het baden en voeden. Dus om 6.30 aan de slag. Ze stonden wel even raar te kijken dat ik om 6.30 op de stoep stond. Ook wel een beetje sceptisch.  Kan jij dit wel? Uiteindelijk samen met een auntie de zaal met 10 baby's gebadderd. Zij badderen en ik afdrogen, insmeren en aankleden.  Ik weet niet of ze dat mij een volgende keer weer laten  doen.  Geen idee of ik al die katoenen luiers goed heb omgedaan.🤣 Maar daar komen ze wel achter na een paar uur. Een pamper is toch iets makkelijker.
Ik weet nu wel hoe ik ze moet vouwen.  Dat is al heel wat.

Mefi heeft nu een paar dagen zijn rolstoel.  Hij zit mooi rechtop. Er is wel en klein probleempje.  Hij heeft minstens  een jaar lang gelegen. Dus ook met het eten geven. Hij weet niet hoe hij moet slikken als hij rechtop zit. Daar moeten we hem dus nu in trainen.  Iemand een idee hoe?

Mefi en zijn nieuwe rolstoel

Voor nu.......

Sulabulongi (good night)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Anne-Mieke:
    Dat was weer leuk
  2. Agnes:
    20 februari 2020
    Zo leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt.
    En je liefde en enthousiasme voor de kinderen van Noah's Ark straalt dwars door de verhalen heen!
    Een dikke knuffel aan al je kindertjes.
    Liefs!
  3. Pa:
    20 februari 2020
    Diana. Fijn om te lezen hoe jij deze week met de kinderen bezig bent geweest. Ook weer nieuwe dingen gedaan zoals de baby, 's verzorgen. Geniet nog van de kinderen en met het leren van het Ugandees. Liefs.
  4. Lieke:
    21 februari 2020
    Mefi bij het eten geven steeds elke dag iets schuiner rechtop zetten ? (de eerste keer dus bijna liggend) dan went hij langzaam aan zittend slikken....
    Goed bezig Diana!!