De big five spotten

5 oktober 2023 - Katagurukwa, Oeganda

4 oktober.
Degene die denken dat ik heel druk ben geweest de afgelopen weken die hebben het mis. Ik ben vooral bezig geweest met genieten. Genieten van wat ik zie en wat ik heb gedaan. Gelukkig heb ik ook veel tijd gehad om alles te kunnen verwerken.
De dagen vliegen wel voorbij. Nog maar 1 week en dan vlieg ik al weer terug.
De afgelopen dagen heb ik niet zo veel gedaan. Iets met spierpijn overgehouden aan afgelopen zondag. Maar er zijn er meer die aardig lopen te strompelen.  Daarom was het goed om deze week een beetje de toerist uit te hangen. We zijn 2 dagen op safari geweest.  En ondanks dat dit zeker niet de eerste keer was, was het toch weer heel bijzonder om de dieren van  zo dichtbij  in hun eigen leefomgeving te kunnen zien. We werden woensdag om 6.00 opgehaald. Oke 6.15. Maar vooruit dat kwartiertje te laat is voor afrikaanse  begrippen  niets.
Het was erg druk op de weg waardoor we ruim een uur te laat aankwamen in kampala waar we onze mede reisgenoot  op hebben gepikt. En toen door naar Murchison Falls  national park. Onze chauffeur reed flink door maar wel heel verantwoord. We waren om 14.15 bij de rivier voor een boottocht naar de  Normaal gesproken is het niet erg als je te laat bent. Veelal zijn mensen te laat op een afspraak. Maar nu was het even anders. De boot was al een kwartier weg.  Maar niet getreurd. Je krijgt gewoon een priveboot voor 4 personen. Onze special need werd in de boot getild door een paar sterke mannen. De opstap inclusief trapje werd hem niet met een kruk.
We voeren op volle snelheid weg en een kwartier later kwamen we onze oorspronkelijke boot tegen. Je gaat met twee boten tegen elkaar liggen. Laat een paar passiers de boten vasthouden en je stapt over. Ook nu weer moest onze special need van de ene in de andere boot getild worden.  Ze had er lol in. Dus dat scheelt.  Maar dit was wel weer een avontuur op zich. En daar gingen we weer verder.  We kwamen onderweg heel veel nijlpaarden en ook nog een krokodil tegen.  Na een aantal km varen, kwamen we bij de krachtigste waterval van de wereld. Wat een geweld komt daar vanaf. De boot kon ook niet heel dichtbij komen omdat de stroming te sterk was.
Na 3 uur varen waren we terug bij het startpunt. Van de boot weer in de bus en op zoek naar andere dieren. We moesten alle 4 zeggen welk dier we wilden zien. En daar zou onze ranger dan extra opletten. De eerste was de olifant. Deze kwamen heel snel tegen. En ook de giraffe liet zich snel zien. De apen hadden we al gezien dus bleef alleen mijn keus nog over. Het luipaard. De kans dat we die zouden zien was niet heel groot. Deze beesten laten zich niet zo makkelijk zien. Maar...... we hebben hem gespot. En hoe. Hij lag op een tak in de boom. En op een geven moment kwam hij zelfs uit de boom. Het was net National Geographic.
Wat een geluk dat we dit mochten zien.
Al snel werd het donker en gingen we naar ons kamp. We dachten dat we in tentjes moesten slapen, maar dat viel gelukkig mee. Een huisje met heerlijke bedden en een warme douche. Wat wil een mens nog meer? Na een warme maaltijd snel naar bed want de wekker gaat om 5.15 weer.

5 oktober
We moesten vanochtend vroeg op omdat we leeuwen wilden zien. Ja, en leeuwen zijn maar ongeveer 4 uur per dag wakker. 's avonds laat en 's morgens heel vroeg. Maar het vroege opstaan was zeer de moeite waard. Want we hebben ze gezien. Onze eerste confrontatie met de leeuw was op afstand. We moesten goed ons best doen om ze te spotten. Maar het is gelukt met behulp van een verrekijker.  Wel bijzonder dat de leeuw en de gazelle gewoon naast elkaar lagen. Je zou denken dat  ze elkaars vijand zijn.
We hebben aardig wat moeite gedaan om ze op de foto te krijgen. Zien we even later 4 leeuwen uit de bosjes komen en vlak langs ons heen lopen en voor de bus uitlopen. Wel een erg mooi gezicht. Dus nu heb ik een camera vol met foto's van leeuwen.
Plotseling kwam er ook nog een hyena voorbij. Onze ranger gaf aan dat dat wel heel zeldzaam was. Die hebben wij dan mooi weer in de pocket.
Na nog meer olifanten, giraffes en ander wild gespot te hebben was het tijd om te vertrekken.  We gingen nog naar de top van de waterval waar we gisteren onderlangs zijn gevaren konden we hem nu van bovenaf bewonderen. Wat een geweld komt daar vanaf.  Het regende op het moment dat wij daar waren. Dus flink nat geregend maar dat hadden we er wel voor over.
Toen was het tijd om toch echt weer terug te gaan naar Mukono. Voorlopig zitten we nog wel even in de bus. Eer dat we in Mukono zijn is het vanvond een uur of acht.

1. Arnold:
    5 oktober 2023
    wow wat een massel om zoveel wilde dieren te zien Diana.
  2. Erna:
    5 oktober 2023
    En waar is de foto van het luipaard?? Haha nee hoor, hartstikke mooi dat je zoveel gezien hebt!
  3. Diana Tangenberg:
    5 oktober 2023
    Ha ha, deze vraag had ik al verwacht. De foto van het luipaard is zeker gemaakt alleen niet met de telefoon. Dus die kan ik nu niet plaatsen.
  4. Diana Tangenberg:
    6 oktober 2023
    Inmiddels een foto van het luipaard geplaatst. Het is niet mijn eigen foto, maar zodra ik weer thuis ben kan ik de foto's van mijn camera afhalen en dus gebruiken.
  5. Ellen Stuij:
    Wauw, mooie foto's ook
  6. Leny:
    Ik zeg alleen maar WOW.
  7. Herma:
    5 oktober 2023
    Wat mooi dat je de big five hebt gezien. Bijzonder hoor. Geniet nog lekker ven je laatste week!
  8. Nina:
    5 oktober 2023
    Heel erg gaaf!! Geniet nog lekker verder!
  9. Erna:
    6 oktober 2023
    Mooie foto Diana, ik zie hem liggen in de boom! En ik kom je foto’s wel een keer bekijken als je weer zo’n mooi boek gemaakt hebt :-)
  10. Hanna Tangenberg:
    6 oktober 2023
    Wauw, wat is de schepping mooi!! Genieten hoor! Nog een paar fijne dagen daar😘