Time go very fast

25 september 2023 - Mukono, Oeganda

23 september

De eerste week zit et al weer op. De tijd vliegt als je het naar je zin hebt. De afgelopen week was vooral settelen en zorgen dat je in het Afrikaanse tempo komt. Maar ook accepteren dat het dagelijks change of plans is.

Zaterdag uitslapen........... helaas niet. Om 6.00 werd ik al wreed gestoord.  Er galmde een stem uit de speaker. Hele verhalen, maar ik heb er niets van begrepen. Het was vast een preek want er galmde af en toe ook een bekend christelijk lied de ether in.

Vandaag geen werkzaamheden maar cultuur snuiven. We gaan voor rolex. 3x is scheepsrecht zullen we maar zeggen.

Eerst een wandeling van ongeveer 3 kwartier.  Lopen met een kruk gaat nou eenmaal niet zo vlug op een zandweg vol met gaten. En als je ook nog stopt voor iedere boda boda, dan duurt het wel even voordat we aan de weg zijn. Maar het geeft niet. We hebben de tijd aan ons  zelf.

We hebben een winkeltje bezocht waar alleen maar dove dames werken. Ze naaien tassen, kleding, tafellopers, knuffeldieren en nu ook ipad hoezen. Je kan het verzinnen en zij maken het wel. Leuke stofjes uitgezocht en een mooie bestelling geplaatst. Zij blij, wij blij.

Toen was het toch echt tijd voor de rolex. En inderdaad 3x scheepsrecht want het is gelukt om 3 rolexen te bestellen en ook te krijgen.

Maar ja als je naar de weg loopt, zul je ook weer terug moeten lopen.  We waren bijna weer terug bij Noahs Ark toen we een lift kregen aangeboden. De laatse 200 meter hebben we ons laten rijden.

Eenmaal weer terug begon het voor de verandering weer eens te regenen. Ja je zit in het regenseizoen en dat zul je weten ook. Elke dag regen. De ene dag wat meer als de andere dag. Maar toch. Ach we moeten toch ergens bruin van worden. Is het niet van de zon dan maar van de modder.

Doordat het regende werden we gedwongen om te gaan zitten en bijkomen.  Dit was zeker niet verkeerd. Rond 16.00 heb ik mijn sponsorkind nog even opgehaald voor een knutselactiviteit. We hebben gezellig maskers zitten maken. Leuk om te zien dat ze  nu opdrachten uitvoert. Teken de neus op.de goede plek. Plak de ogen maar op. Wat voor kleur haar wil je hebben?  Plak het haar maar op het hoofd. Het is natuurlijk niet het niveau  wat een ongeveer 9 jarige zou moeten hebben. Maar op haar niveau deed ze het heel goed.

Al met al is ook dit weer een dag met een gouden randje

24 september

Vandaag letterlijk en figuurlijk rustdag.  De dag begon met een regenbui van een hele ochtend. Daardoor zijn we s middags niet naar de kerk geweest. De weg er naar toe was te modderig dus te glad.  De kinderen van de zondagsschool kwamen s morgens allemaal bij ons thuis. Dat was volle bak. Stel je een ruimte voor van 4 bij 5 meter. Zet er 15 pratende tieners en 5 volwassenen in.  Laat de regen op het golfplatendak vallen...... Na een uur zondagsschool was ik wel lichtelijk overprikkeld.

Alleen om die reden was het goed dat er verder weinig op het programma stond.

Aan het eind van de middags een heel gesprek gehad met een Ugandese dame. Over haar struggles in het leven en hoe zij daar mee omgaat. En hoe dankbaar ze is voor alle hulp die zij krijgt. Maar uiteindelijk is zij ook juist iemand die heel veel geeft. Zij heeft veel kinderen in haar huis opgevangen. Zij zorgt ervoor dat er een aantal kinderen naar school kunnen etc. En dan krijg ik een cadeau omdat ik naar Uhanda kom en haar af en toe, via via steun. Dan krijg ik tranen in mijn ogen.

Ze kreeg van mij een voedselpakket. In mijn ogen was het maar een klein pakket maar blijkbaar voor haar van hele grote waarde.

Wel mooi om de dag zo te kunnen eindigen.

1. Pa:
    25 september 2023
    lieve Diana. Wij genieten van jou prachtige verhalen.Ook weer veel ondernomen Mensen blij gemaakt met een voedselpakket.En veel met je kinderen bezig.Inderdaad erg mooi om de dag zo te eindigen.
  2. Leny:
    25 september 2023
    Hoi Diana, ik hoef niet te zeggen: geniet ervan, want dat doe je al als ik je verhalen lees. Nog een fijne tijd daar. groetjes Leny
  3. Leny:
  4. Gretha Kiewiet:
    Hoi Diana,
    Wat leuk om zo met je mee te genieten! Je maakt wat mee!
  5. Nelly:
    26 september 2023
    Ha Diana.Dank je...jij geniet,maar wij genieten ook hoor van jou.Ik zie het voor me.
  6. Joke versloot:
    27 september 2023
    Ha Diana wat een feest is dit om alles te lezen wat jij mee maak.
    Nog een hele fijne tijd.
  7. De Leeuwtjes:
    28 september 2023
    Hey lieve Diana, je schrijft precies zoals je praat:) echt leuke verhalen en zo fijn dat je daar zo heerlijk kunt opladen en kunt uitdelen van alle liefde die je in je hebt voor de mensen daar!
    Veel liefs van Hilda, Bart, Rinke, Merle en Jaëla