Een "Hollandse" dag in Uganda.

28 september 2023 - Mukono, Oeganda

28 september

Vandaag een "Hollandse " dag in Uganda. Eerst begonnen met de playclass(peuterspeelzaal) en toen naar Mukono. We gingen langs de Ugandese Pearl opticien of Hans Anders. Hoe je hem maar noemen wilt.  Als je ooit een nieuw montuur nodig hebt. Voor 12,50 euro heb je er hier een. Wil je er glazen bij (misschien wel handig) dan komt er nog zo'n 32 euro bij. Daarna door naar de markt. Daar is je euro heel wat shilling waard. Voor weinig koop je veel. De kringloop ook nog bezocht. Deze verkocht alleen maar kleding. Maar ook hier weer veel voor zeer weinig. Elk kledingstuk omgerekend zo'n €0.75. We waren  wel "verplicht" om wat te kopen aangezien we daar door een stoel zijn gezakt. De vraag is nu: lag het aan ons of aan de stoel? Het antwoord laat ik aan jullie over. Als laatste ons zelf getrakteed op de KFC. Ja de KFC zit ook in Mukono. Deze is net van de week geopend dus je snapt wel dat we deze ook even moesten keuren. Bij deze goedgekeurd.  Het eten was goed en voor herhaling vatbaar.

Maar als je naar Mukona gaat moet je op die vervelende boda boda. Op de heenweg al extra lang achterop gezeten omdat we niet wisten waar de opticien zat. We waren al bijna Mukono weer uit toen we er achter kwamen dat we er al lang voorbij waren gereden. Dus weer terugrijden op dat ding. Op de terugweg naar huis, hebben we ons laten rijden tot aan de voordeur. Maar dat betekent wel dat je het laatste stuk over een hele hobbelige weg vol met gaten en kuilen moet. Nou, dus niet zo mijn ding. Het was dat ik stevig tussen 2 personen in zat anders was ik er echt vanaf gestuiterd.
Blij dat ik weer heelhuids thuis was.

In de middag weer opgetrokken met mijn sponsorkind. Heerlijk in de snoezelruimte gezeten. Lekker gekliedert met bellenblaas, knetterzeep en  bodylotion.
Eenmaal buiten kwam ik erachter dat ik, ondanks alle zeepachtige middelen, niet zo schoon meer was. Je laten insmeren door iemand met smerige handen werkt niet echt. Maar goed. Zij heeft genoten en daar ging het om. En een douche doet wonderen.

Vanavond nog een korte meeting over de "race" waar we aan mee gaan doen komend weekend. Maar daarover meer in een volgend verhaal.